
8

 ISSN 1712-8056[Print]
ISSN 1923-6697[Online]

   www.cscanada.net
www.cscanada.org

Canadian Social Science
Vol. 14, No. 4, 2018, pp. 8-16
DOI:10.3968/10261

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

The Perception of Media Professionals About Freedom of Information Access 
and the Coverage of Political Issues in Iraqi Kurdistan 

Ahmed Omar Bali[a],*

[a]Diplomacy and Public Relations Department, University of Human 
Development, Iraq.
*Corresponding author.

Received 15 January 2018; accepted 4 March 2018 
Published online 26 April 2018

Abstract
The media in Iraqi Kurdistan have a different agenda 
when covering the political issues and therefore they use 
different frames in their coverage as the ownership of 
the Kurdish media is divided among the ruling parties, 
opposition and independent media. This research examines 
the level of freedom to access information about the public 
sector and the restrictions on journalists in obtaining 
information, particularly relating to the identified political 
issues, which will allow examination of government 
transparency. Alongside this, the research seeks to 
understand the use of values and frames in the news 
coverage according to the views of media professionals in 
five media organisations. In-depth interviews were used 
to collect data from media professionals particularly the 
Chief News Editor and Managing News Editors of the 
television channels and websites. The research found that 
is the lack of freedom to obtain information in the public 
sector and present the news or report it without reference 
to its source, all of which need to be considered by news-
makers. This problem aggravates the lack of transparency 
on the part of the government to allow freedom to publish 
and broadcast. This research suggests two major points 
as a solution and challenges to the media in Kurdistan 
through two legal regulations. The first would be the 
establishing of a public service media in order to strike a 
balance between the opposition and ruling parties and to 
offer coverage of the political issues without the influence 
of political parties on their output. The second regulation 
would be difficult to achieve quickly because it is related 
to the level of corruption in the government and ruling 
parties that have monopolised the biggest companies 

in order to provide funds to the independent media for 
advertising.
Key words:  Perception; Media professionals; 
Information access; Political issues; Iraqi Kurdistan

Bali, A. O. (2018). The Perception of Media Professionals About 
Freedom of Information Access and the Coverage of Political Issues 
in Iraqi Kurdistan. Canadian Social Science, 14(4), 8-16. Available 
from: http://www.cscanada.net/index.php/css/article/view/10261 
DOI: http://dx.doi.org/10.3968/10261

INTRODUCTION
In Iraqi Kurdistan, there is no national broadcasting 
service as the media is controlled by the main political 
parties (Bali & Cere, 2018). This research examines the 
level of freedom to access information about the public 
sector and the restrictions on journalists in obtaining 
information, particularly relating to the identified political 
issues, which will allow examination of government 
transparency. Alongside this, the research seeks to 
understand the use of values and frames in the news 
coverage according to the views of media professionals 
in the media studied in this research. The role of media 
ownership is important because they can drive the media’s 
strategies to choose and cover certain issues for the sake 
of predicted impacts on the target audience (Bali, Karim, 
& Rached, 2018).

The media platforms in this research were selected 
according to their ownership since the political television 
channels are monopolised by the political parties. The 
media in Kurdistan have a different agenda when covering 
these issues and therefore it can be assumed that they use 
different frames in their coverage as the ownership of 
the Kurdish media is divided among the ruling parties, 
opposition and independent media. In this sense, the two 
channels, namely GK TV, one the main political TV, is 
owned by Patriotic Union of Kurdistan (PUK) which is 



9 Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Ahmed Omar Bali (2018). 
Canadian Social Science, 14(4), 8-16

one of the main political parties in power, while KNN 
TV, the opposition political TV, is owned by the Gorran 
Movement which is also the main opposition party. 
Alongside the two television channels, this research 
selected three websites, the online versions of former or 
existing printed publications, namely Xendan, owned by 
the PUK and the Sbeiy Website which is owned by the 
Gorran Movement. Both these websites formerly had a 
print version but now they only retain an online presence. 
The final Eebsite is Awena which is independent and still 
has a print version, but this research focuses on its online 
output in order to maintain coherence with the other two 
websites and because online media have become more 
popular than print media. 

To this purpose, five newsmakers were interviewed, 
three of them were Chief News Editors, and of the two 
remaining one was the Managing Editor of news and the 
final one was the Head of Public Relations. The interview 
with media professionals enables to evaluate how they 
view the coverage of political issues and to what extent 
they can access the public sector to obtain information 
about these issues.

1. THE RECENT HISTORY OF KURDISH 
MEDIA
Following the revolution in 1991, each political party 
started to establish its own media (Bali, 2016a), and 
several reasons are given for this. The first concerns 
political publicity and the need for each party to become 
more popular within the new political regime and system. 
At that time people’s living standards were low, and there 
was no independent media until 1999, when the first 
independent newspaper Hawlati was published in the city 
of Sulaymaniyah, beginning as a weekly and becoming 
a daily from 2005. An independent radio station, Radio 
Nawa, was also established in 2005 in Sulaymaniyah and 
there is as yet no independent news TV channel, as this 
would require greater availability of funds and there is 
insufficient media freedom. On the other hand, today there 
are a number of commercial TV channels that focus on 
music and movies as news TV cannot depend merely on 
advertising in Kurdistan as yet. However, NRT TV claims 
that it is independent while at the same time others claim 
that NRT is not independent. In order to examine the 
structure and development of recent Kurdish media, the 
following section will explain in greater detail the role of 
the media involved in this research, namely GK TV, KNN 
TV, Xendan Website, Sbeiy Website and Awena Website. 

1.1 GK TV
GK TV belongs to the PUK and it was the first Kurdish 
channel established by the Kurdish political parties after 
the revolution in 1991. The channel started broadcasting 
by the end of 1991, but to begin with, it was only local, 

covering only the Sulaymaniyah area. On 1st June 2008 
the PUK established a version of GK TV by satellite, 
which represented the first Kurdish satellite television 
news channel. Before this channel other public satellite 
channels had emerged, such as Kurdistan TV launched by 
the KDP in 1999 and Kurdsat TV launched by the PUK in 
2000.

GK TV is a news channel but it focuses largely on 
international issues instead of the main current issues 
in Kurdistan. According to Mageed (2011) GK TV has 
a number of goals, such as the political promotion of 
the PUK’s policies, democratisation and the right to 
express opinions and shedding light on the disputed areas 
currently administered by the Baghdad government but 
which the Kurdish people want to be incorporated into 
Iraqi Kurdistan. The channel has dedicated news bulletins 
to cover issues outside Kurdistan, particularly news 
related to the Kurdish part of Syria and Turkey to distract 
attention from internal issues such as corruption and the 
investigation into public sector services. 

1.2 KNN TV
Kurdish News Network (KNN) was established by the 
company Wsha which in English means “the word” and 
started its test broadcasting in the middle of 2008. Wsha 
is a media company which consists of a radio channel, 
TV channel and a website. This company was established 
by Nawsherwan Mustafa, the previous vice-president of 
the PUK until 2006, since then Mustafa has split from the 
party with his group and established this media company. 
Mustafa argued that the aim of the split was to promote 
reforms in the political system in Kurdistan through his 
media company; he also argued that he was not able to 
introduce reforms when he was in the PUK due to the 
position taken by the other leaders within the party who 
rejected his plans for reform (Gorran Movement, 2009). 
The specific aim of the channel as stated on its website is 
as follows:

The channel does, though, conform to the wider 
agenda of the Wsha Corporation, which is to address 
the inequalities and barriers to reform which plague 
the Kurdistan area. KNN’s aim is to promote political, 
social and economic reform by exposing corruption and 
highlighting the ways in which the interests of the Kurdish 
people are not being addressed and could be better served. 
The channel attempts to address such problems as the lack 
of distinction between the public and the private spheres 
which, especially in regards to business, have ensured 
that vested interests within the government have the 
power to undermine moves towards a more democratic 
state and society. KNN’s philosophy is based on the 
assertion that freedom of expression is a right, and not a 
privilege, and seeks therefore to be both an information 
provider, a medium for people to express their views and 
a public arena in which debate is encouraged rather than 
suppressed (KNN Website, 2013).



Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

The Perception of Media Professionals About Freedom of Information 
Access and the Coverage of Political Issues in Iraqi Kurdistan 

10

KNN is mostly funded by the Gorran Movement, 
although Abdull-Rahman (2012) stated that it also obtains 
some funds from gifts and donations from wealthy 
citizens as well as through advertising.

1.3 Xendan Website
The Xendan Website is the online version of the Xendan 
Foundation for Media and Publication because the 
majority of online media outlets are simply an electronic 
version of the newspapers and magazines circulated in 
Kurdistan. Although the majority of the Kurdish print 
media began offering an electronic version during the 
last decade, they were not popular until 2011, largely 
because Internet facilities were unavailable to the majority 
of people and were only available to companies and 
foundations. Moreover, Internet contracts were expensive 
relative to people’s incomes.

The Xendan Website is sponsored by the Xendan 
Foundation for Publishing and Broadcasting. According 
to Muhedeen (2012), the Xendan Foundation belongs to 
Barham Salah, the Vice-president of the PUK. Xendan 
has a number of aims: providing an objective media 
information service, focusing on democratisation and 
the development of a civil society, spreading the culture 
of moderation in order to create a climate where diverse 
views are accepted and tolerated. There are 40 media 
workers working for the Xendan website and its sister 
radio channel. Although, as mentioned above, Muhedeen 
(2012) argues that Xendan is also sponsored by the 
former prime minister Barham Salah, who is thereby 
able to influence Xendan policy. Xendan claims that it is 
independent by arguing that it does not receive funding 
from the PUK’s finance department. However, it is clear 
that Xendan is supported by the PUK because it was 
established formally by Barham Salah when he was Prime 
Minister of the KRG and he is currently Deputy Chairman 
of the PUK. Since Barham Salih and other leaders in the 
ruling parties have their own influence and interests they 
use part of their own funds for the media to protect them 
and their position.

1.4 Sbeiy Website
The Sbeiy website was established by the Gorran 
Movement in 2007, and it has the same aim as KNN 
TV, as mentioned above. Sbeiy relies on obtaining news 
and information from other media workers in the Gorran 
Movement, such as those at KNN TV and the Voice of 
Gorran which is the sister radio channel. There are 8 
media workers in Sbeiy and its budget is relatively small 
at only US$120,000 per month (Salih, 2010).

1.5 Awena Website
The majority of staff at Awena previously worked at the 
Hawlati newspaper, the latter was the first independent 
newspaper in Kurdistan established in 2000. The Awena 
newspaper was established in 2006 and its electronic 
copy is administered by separate staff in the same 

building. This website largely focuses on political issues. 
According to Salih (2010) only the four editors are 
formally employed, due to lack of funding. Furthermore, 
he claimed that he is working as a volunteer at Awena, 
because each of the four news editors earns only US$ 
400 per month. This salary is quite low compared to the 
average salary of media workers in Kurdistan, while 
some media employees can earn as much as US$ 8,000 
a month. The monthly budget of Awena is around US$ 
3,000 to 4,000, a very small sum which does not allow 
him to appoint enough news editors or correspondents, 
therefore most Awena correspondents work as volunteers 
(Muhedeen, 2012). Warty (2008) stated that the issue 
of media funding is related to the economic structure of 
Kurdistan, where the main companies are monopolised 
by the two ruling parties. In turn, these companies do not 
provide funds through placing advertisements across the 
independent media which frequently criticise both the 
companies and the two ruling parties. There are also no 
subsidies available to the independent media from the 
government.

2. RESEARCH QUESTION 
Why does each platform of the Kurdish media have 
a different style of covering the identified political 
issues according to its ownership and what is the level 
of freedom of access to information in terms of these 
political issues? This research question is designed to 
explore the opinions of the media professionals in each 
media platform through conducting an in-depth interview 
with the news managers of the organisations selected in 
this research. As well as to evaluate the level of freedom 
of access to information in the media according to the 
three types of ownership: ruling parties, opposition parties 
and the independent media.

3. METHODOLOGY

3.1 Case Study
The case study approach is adopted to examine the views 
of media professionals concerning the editorial policy 
underlying the news coverage of political issues and their 
perceived freedom to obtain information about political 
issues. These are divided into different types according 
to their affiliation, namely the media controlled by the 
ruling political parties, by the opposition parties and the 
independent media. Each Television channel and website 
uses its own frames for covering the political issues and 
there are more likely to be significant differences between 
the coverage of the media owned by the ruling political 
parties and that of the opposition and independent media. 
The case study approach is helpful in finding the causal 
interpretation of a phenomenon, and this gives further 
justification of its application in this research. Gray 



11 Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Ahmed Omar Bali (2018). 
Canadian Social Science, 14(4), 8-16

(2010) notes that the case study is useful for research 
which investigates media perceptions and measuring 
the perception of journalists. It allows the researcher to 
investigate a phenomenon through focusing on a part 
of the issue which means that its function is not limited 
to a descriptive explanation but reveals a more in-depth 
explanation. Yin (2009) also argues that the case study can 
be used for explanation and generalisation as it enables 
the researcher to investigate a phenomenon or a group of 
events in the context of society. Furthermore, Yin (2009) 
notes that the case study can help to interpret the causality 
of a phenomenon.

3.2 Conducting In-Depth Interviews With Media 
Professionals 
In-depth interviews were used to collect data from 
media professionals particularly the Chief News Editor 
and Managing News Editors of the television channels 
and websites in the present research. The aim of the 
interview with media professionals was to Kurdish media 
platform has a different style of covering political issues 
according to its ownership and to evaluate the freedom to 
obtain information about political issues. The interviews 
with this group were important for this research because 
it was expected to reveal an evaluation of their editorial 
policy in particular with relation to corruption and 
government performance. This also helps explain their 
attitudes towards the research issues and their editorial 
policy, and another advantage of the in-depth interviews 
is to provide a context in which to examine several 
issues related to media freedom and transparency in 
government departments. This is particularly important 
in Kurdistan where the government does not provide 
information to all the media equally, particularly the 
opposition and independent media. In this regard, 
Hussain (2015) notes that there is no real transparency 
in the public sector towards the media and parliamentary 
members, particularly in the oil sector, which is the main 
sector in Kurdistan and Iraq as more than 90% of the 
budget comes from this sector (Salih, 2015). Moreover, 
Selamn (2013) notes that the majority of government 
departments do not have a media spokesman or public 
relations officer, which in turn means that the media 
cannot obtain information or investigate the corruption 
and shortcomings of the government, particularly 

the opposition and independent media. Therefore, 
the interviews with media professionals facilitated 
investigation of this issue which contributes to the 
quality and performance of the media. Furthermore, 
there is a lack of research in this field, particularly in 
Kurdistan.

Freedom of the media is quite relevant to the 
discussion of political communication, particularly in 
the Kurdish media context, as both authors Salih (2015) 
and Sleman (2013) mentioned, the media in Kurdistan 
do not have an opportunity to investigate corruption and 
this thesis is largely focused on the issue of corruption. 
Therefore, conducting interviews with media professionals 
not only helps this thesis to investigate this topic, but also 
informs the textual analysis chapter, as thereby providing 
deeper understanding of political communication in 
Kurdistan.

In light of the above arguments about the importance 
of conducting interviews with media professionals in 
this thesis, I visited the five media platforms which 
represent the Kurdish media to conduct the interviews. 
I found that the Kurdish media are administered by a 
small staff, particularly the websites, for instance Awena 
has only four media professionals and the Sbeiy team 
had only 9 members. Therefore, I decided to choose only 
one member from each. Whilst this may appear a very 
limited sample, the professionals themselves argued 
that they preferred to conduct an interview with only 
one member, claiming that any one of them was able 
to provide the necessary details to address the research 
questions as the whole team were familiar with editorial 
policy and issues of freedom. They also argued that there 
is good interaction between media professionals as their 
numbers are small. Furthermore, the researcher was not 
able to compel their participation as they were working 
and therefore free to decide to what extent they were 
willing to help the researcher in terms of time and the 
number of respondents. Alongside this, the limitations 
of the number of media professionals will not affect this 
thesis because the 5 respondents selected provided the 
required information. In each of five media platforms 
one professional was interviewed, as shown in the 
following table detailing the respondent’s position, the 
date, place and method of interview: 

Table 1
Positions, Date, Place of Interview and the Method of Interview With Media Professionals

Positions of media professionals Date of in-depth interview Place and the method of the and- depth interview

News chief editor of Xendan 22/4/2013 Face to face interviewing in his office

Managing news editor of KNN TV 22/4/2013 Face to face interviewing in his office

The head of public relations of GK TV 14/4/2013 Face to face interviewing in his office

News chief editor of Awena website 19/2/2013 By Skype

News chief editor of Sbeiy 1/5/2013 Face to face interviewing in his office



Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

The Perception of Media Professionals About Freedom of Information 
Access and the Coverage of Political Issues in Iraqi Kurdistan 

12

According to the data in the above table the 
professionals were divided into three News Chief Editors, 
one Managing News Editor and the representative of GK 
TV was Head of the Public Relations unit of the channel 
because the channel preferred to select this respondent 
to be interviewed. All the interviews were conducted 
face to face and only the News Chief Editor at Awena 
was interviewed via Skype as this was the only possible 
method to conduct the interview.

4. FINDINGS 

4.1 The Perception of Media Professional 
About Freedom to Access Information and the 
Transparency Issue
According to the media professionals from the opposition 
and independent media there is no real freedom for them 
to access the government sectors to collect information, as 
the Managing News Editor of KNN TV said: 

Even if journalists enter the public sector to conduct an interview 
about some issues, the administrators and media offices of these 
departments do not provide us with real information and they 
refuse any personal communication. (In-depth interview, 22 
April 2013)

Alongside the restriction of access, the government 
departments tend to provide information exclusively or 
predominantly to the partisan media controlled by the 
two ruling parties. Therefore, news items relating to the 
positive aspects of government performance and reform 
are covered much more extensively in these media 
compared to the media owned by the opposition parties 
and the 12 other independent media outlets. According 
to the Chief News Editor of Awena the media offices of 
the different government departments do not provide 
any news which shows a lack of transparency. In turn 
this leads to the media being restricted in fulfilling its 
role and functions by the government. He also argues 
that the media office of the government does not 
provide any negative information about the government 
and these offices are created to hide the information 
instead of providing them to the media and public, as he  
said:

When we try to investigate some issue or verify any news that 
has been covered and broadcast by the other media with the 
media administration of the government sectors they send us to 
the media office. The media office argues that they do not have 
any information and when we try to contact them by phone they 
do not respond to us as they know we are from the non-ruling 
parties’ media. Whereas the media office often calls the ruling 
media to cover their news and events. (Skype interview, 19 
February 2013)

The above is a good example of how the media are not 
treated equally due to lack of transparency particularly 
in some departments, such as security, the armed forces, 
the economy and oil sector. As these sectors do not have 

a media spokesperson any investigation becomes very 
difficult. 

In terms of the transparency of the government and 
the providing of information by different departments, 
the Chief News Editor of Xendan has a different view 
compared to his counterpart at Awena. He argues that 
the government provides Xendan with more information 
and usually Xendan is the first media outlet to receive 
information due to the fact that the government trusts 
Xendan more than others and the reason is related to 
its objectivity (in-depth interview, 22 April 2013). This 
lack of transparency forces the media to depend on the 
second level to obtain information so the opposition 
and independent website try to gain information from 
the government in secret and by covert persuasion. 
This argument began to emerge when the independent 
and opposition media were asked during their in-depth 
interviews why they did not mention the names of 
any people who offered them information. The Chief 
News Editors of Sbeiy and Awena mentioned that the 
government did not provide them with information about 
certain issues particularly relating to corruption or the 
shortcomings of the government when they requested 
an interview or tried to conduct an investigation, so as a 
result they attempted to contact certain employees and 
promised to conceal their identities. This is because the 
government is more likely to punish those employees who 
provide information to the media, particularly regarding 
corruption and the negative aspects of the government’s 
performance. This phenomenon of anonymity can reduce 
the credibility of the news and the media. On this issue 
the Chief News Editor of Awena said that there is no 
other choice for the media if they wish to provide up-to-
date information if the government refuses to hold a press 
conference and its media offices do not provide timely 
information.

Alongside the lack of transparency mentioned earlier, 
anonymity becomes a significant phenomenon across 
the online independent and opposition print media for 
several reasons. The first factor is the development of 
the opposition parties, particularly the emergence of the 
Gorran Party which split from the PUK and the majority 
of employees who work in the public sector and support 
Gorran are willing to provide information to the Sbeiy 
Website and KNN TV. For example, the Chief News 
Editor of Awena notes that the opposition media can 
obtain more information compared to the independent 
websites, as the opposition parties have a huge number 
of employees who provide them with information 
and send them sensitive documents. Furthermore, the 
Chief News Editor of Awena believes that the other 
opposition media channels also depend on gaining 
information on government sectors from their affiliated 
government employees. The second reason is that each 
of the ruling parties consists of several political currents 
and groups and sometimes a specific current provides 



13 Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Ahmed Omar Bali (2018). 
Canadian Social Science, 14(4), 8-16

information about corruption among other colleagues 
to the independent website by guaranteeing them 
anonymity. The aim of providing information is not only 
to interpret reality because some groups and leaders try 
to influence their colleagues or the other ruling political 
party in order to reduce their popularity. This means 
that the independent website face the prospect of being 
used for the settling of scores and rivalries that exist, 
whether inside the one ruling party or between the two 
ruling parties, however the Chief News Editor of Awena  
said:

We do not allow Awena to be used for political interest and to 
favour any political currents or groups. We publish news and 
information that have positive consequences for society even 
when we obtain them from a certain party or political currents. 
(Skype interview, 19 February 2013)

The above paragraph demonstrates the lack of 
transparency in Kurdistan, consequently both the 
opposition media and independent websites are forced to 
find other ways to obtain information, such as the use of 
government officials and party leaders in order that they 
will provide the information secretly. The Chief News 
Editor of Awena said that a section of its website was 
devoted to allowing people to publish their comments 
and articles in order to encourage them to take the role of 
journalists due to the general lack of transparency. 

4.2 The Perception of Media Professional About 
the Editorial Policy of the Coverage of Political 
Issues 
This focuses on the nature of political news coverage to 
understand the factors in using the values and frames to 
analyze the coverage of news across the media selected 
in this study. The news content analysis found that each 
website and TV channel examined in this study are 
dominated by a specific set of values and frames. This 
allows an understanding of the arguments of newsmakers 
in those media in terms of how they rely on values and 
frames during their news coverage. In terms of the interest 
in political issues, both the Managing News Editor of 
KNN TV and the Chief News Editor of Sbeiy noted that 
KNN TV and Sbeiy focus more on corruption and the 
negative aspects of the government. This is due to the 
fact that KNN TV and Sbeiy are owned by the Gorran 
Party which is the main opposition in Kurdistan and they 
also mentioned that the government is more corrupt and 
people claim that the government does not offer good 
services to the public. Therefore the coverage of these 
issues has become the priority of both KNN TV and 
Sbeiy. Furthermore they mentioned that the media should 
criticise the government rather than being used as a means 
of propaganda for manipulating the people, as happens in 
the media owned by the ruling parties that do not focus 
on the negative aspects of the government, but focus only 
on reform and showing the government in a positive light. 
Specifically, KNN TV and Sbeiy work for the Gorran 

Movement and this political party has clear political 
interests and specific targets as the Managing News Editor 
of KNN TV stated:

The Gorran Movement argues that the Kurdish political system 
is corrupt and needs reform. The Gorran media seeks to focus 
on these political issues, however we are working completely 
independently and Gorran has no control over its media. For 
example, the team which is working in the Gorran media has 
different views to the Gorran Party and some of the individuals 
are even affiliated to other political parties. So I can say that we 
are just working according to the principle of objectivity and 
professionalis. (In-depth interview, 22 April 2013)

Regarding the use of reframing and magnified frames 
during the news coverage across KNN TV, the Managing 
News Editor of KNN TV claimed that the importance 
of the events or issues causes his television channel to 
cover them in several news items and at different times. In 
terms of inviting government officials to discuss political 
issues on KNN TV news programmes, the Managing 
News Editor of KNN TV claimed that government 
officials do not want to discuss political issues on his 
news programme. He said that government officials were 
asked several times to participate in discussions and they 
refused as they did not want to answer sensitive questions 
in particular relating to corruption in the public sector 
or the shortcomings of the government. The editorial 
policy of Awena is closer to that of Sbeiy compared to 
Xendan in terms of how it uses values and frames in 
its news coverage, however the Chief News Editor of 
Awena claims that he seeks to cover political issues 
independently. He argues that the nature of political 
issues in Kurdistan has made the independent website 
become similar to the opposition media rather than the 
ruling media. In other words, he claimed that the main 
political issue in Kurdistan is corruption and lack of 
social justice. Therefore, both independent and opposition 
websites try to discuss corruption and the shortcomings 
of the government to a greater extent than other topics 
of interest. In terms of covering the political issues and 
events in short and superficial news items on Awena, as 
detected in the news content analysis in this research, 
Awena clearly did not cover the news in much detail. The 
Chief News Editor of Awena admitted this and claimed it 
is due to several factors, as he stated:

The main reason is the lack of a large Awena news team and 
we cannot cover all news and events in detail. We are only 
four editors and we do not have specific correspondents who 
send us reports. Furthermore, Awena correspondents work 
for alternative remuneration not for a real salary as we have 
a problem of funds. All of those working for Awena are kind 
of voluntary and we rely on other jobs because the salary of 
each editor is only around $300. (Skype interview, 19 February 
2013)

The above example is  also evidence that  the 
independent media has funding problems and the views 
of the Chief News Editor of Awena on this situation raise 
a series of issues, particularly the reasons for Awena’s 



Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

The Perception of Media Professionals About Freedom of Information 
Access and the Coverage of Political Issues in Iraqi Kurdistan 

14

apparent lack of funding. He stated that the big companies 
in Kurdistan are controlled by the ruling parties and 
these companies do not give advertising contracts 
to those media companies who criticise the ruling 
parties, therefore it is hard to obtain any income in this  
way. 

The Chief News Editor of Xendan argues that this 
is an independent website and he said that there are 27 
editors and journalists working for it. He claims the 
monthly cost of Xendan is about $180,000 and this is 
covered by funding from NGOs and advertising. In other 
words, he claims that Xendan is an independent website 
as it does not rely on funding from the PUK which is one 
of the main ruling parties. In this respect, the newsmakers 
from Awena, Sbeiy and KNN TV argue that Xendan is 
completely controlled by the PUK and they claim that 
Xendan obtains moral and financial aid from the party. 
They said that it is clear that the ruling parties have 
opened up some media, arguing that they are independent 
and Xendan is one of them, and these types are called the 
“shadow media”. The Chief News Editor of Awena argues 
that Awena can only raise $3500 and every year ends with 
a budget deficit, while Xendan claimed it does not have 
any funding problems at all.

The Head of the Public Relations Unit of GK TV 
argues that his channel has the same political attitudes 
as the PUK as well as focusing on the political issues 
related to that party’s policies. He said the PUK is one 
of the main parties in Kurdistan and that Iraq and its 
situation make its media focus on several topics not only 
on corruption. The Head of the Public Relations Unit of 
GK TV acknowledged that the government is corrupt and 
GK TV has decided to cover corruption issues along with 
other topics since 2011. In terms of why GK TV uses 
more positive values and magnified frames regarding 
government performance and the projects carried out by 
the government, the Head of the Public Relations Unit of 
GK TV stated that:

The opposition media tends to overrate corruption and use it as 
a political target and to gain popularity. The ruling parties have 
faced strong criticism from the opposition media. So, we need 
to respond to them by covering projects and plans that have 
been done by the government. We seek to show the reality of 
political issues on the ground, against the opposition media 
showing the wrong image to the public. (In-depth interview, 13 
April 2013)

The above quote shows that the ruling party’s television 
channel has been forced to take a defensive position 
towards the coverage of the opposition and independent 
media by focusing on the projects carried out by the 
government as reform news. Consequently, the ruling 
media try to avoid any news that relates to corruption 
or the shortcomings of the government, which in turn 
means that the ruling media fail to provide an effective 
platform for providing the viewers with information on 
corruption.

CONCLUSION 
According to the findings, those working for the 
opposition television and both the opposition and 
independent website claimed that the government sectors 
did not provide them with information compared to 
the ruling media. They argued that some government 
departments did not have a media office such as the 
Security Department, the Peshmerga (Armed Forces) 
and the oil sector. As a result both the independent 
and opposition media seek to obtain information from 
employees and government officials in secret. In this 
regards, Sleman (2013) suggested that Kurdistan needs 
to solve the issues of freedom for journalists by issuing 
a new resolution to obligate government departments 
to allow them to investigate. This suggestion might 
be helpful but it will not solve the free issue properly 
because this issue is very complex and related to 
democracy and the political system. Accordingly, 
reducing the intervention of the ruling political parties 
in the public sector is supposed to activate freedom for 
journalists to investigate political issues in the public 
sector. This is further complicated by the fact that the 
whole public sector is monopolized by the ruling political 
parties and all public sector posts are distributed to 
people who are members of the political parties or have 
been appointed to protect the parties’ interests even if it 
comes at the expense of freedom (Hussain, 2015; Bali, 
2016b; Abdullah, 2017).

In terms of editorial policy, ownership plays a key 
role in the news coverage of their respective news media 
channels. Those who work for the opposition and ruling 
party’s television and website claimed that their media 
relies on the political attitudes of their parties who 
provide them with their funds. The editorial policy or 
the attitude of the independent website was more similar 
to the opposition than the media of the ruling parties in 
their coverage of political issues. This is because the 
independent and opposition media focused more on 
corruption and reported the government’s performance in 
a negative light. The findings showed that the independent 
website covered some news in scant detail, where it does 
not explain the issues through taking views from different 
political observers. The Chief News Editor of the media 
platforms complained about the lack of funds to appoint 
news editors, while the Chief News Editor of Awena noted 
that his team consists of volunteers who have to rely on 
other jobs to supplement their incomes. The problem of 
the independent media in Kurdistan is the lack of funds 
and they feel they cannot accept advertising from larger 
companies because these belong to the ruling parties 
and therefore they could be accused of collusion and 
participating in corruption. 

The media ownership which is related to the fact that 
political parties exert greater influence on media policy. 
Most media workers in Kurdistan are obliged to have 



15 Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Ahmed Omar Bali (2018). 
Canadian Social Science, 14(4), 8-16

the same political attitude as the party of ownership, 
particularly in the ruling media, where most of them 
should be members of the ruling parties. Ownership 
has another implication in particular relating to the 
independent media because most of the large companies 
are monopolized by the ruling parties. This in turn leads 
to the independent media facing a funding problem, 
which leaves them with a shortage of staff to cover 
the political issues with higher levels of quality and 
professionalism.

The findings of this research demonstrated that the 
website functions more objectively compared to the other 
media outlets. This means that the media worker culture 
element is related to the political values adopted by the 
organization, while those working in some independent 
media outlets are not motivated by any financial benefit as 
they work as volunteers.

The transparency or freedom of information issue, 
which is reflected in the framing of the news across 
the opposition and independent media. The media in 
Kurdistan seek to obtain information through those 
employees who work in the public sector and as a result 
they are forced to conceal the names of the providers of 
the news or information. This in turn affects the validity 
of the news content as some of the respondents thought 
that some information might not represent the truth. 
However, the findings showed that the Kurdish media 
is not restricted in relation to its freedom to broadcast 
and publish information. Some research which applied 
the framing analysis demonstrated that the laws and 
regulatory actions of governments can exert a major 
role in this respect. For instance, Eko (2004) notes that 
the framing analysis as used in the West may not be 
applicable in Sub-Saharan African countries due to the 
lack of freedom in those countries, and Mchakulu detected 
the same issue in Malawi (Mchakulu, 2011).

The aim of criticizing the political parties who both 
sought to gain their support because the views of the 
journalists working in these types of media were not 
always clear. Consequently, the future development 
of online print media seemed to become uncontrolled 
and outside the sphere of government influence. The 
problematic situation of these two websites is that their 
sponsors and funds are not stable and they use defamation 
messages against some political parties in favour of the 
other side. Moreover, it would require extensive effort 
to coordinate work between civil society organizations, 
pressure groups, syndicates of journalists and lawyers as 
well as the government to prevent this kind of journalism 
that is contrary to the professional ethics of the media and 
accepted democratic values.

In addition there are still issues surrounding the lack 
of freedom to obtain information in the public sector 
and present the news or report it without reference to 
its source, all of which need to be considered by news-

makers. For instance the Awena and Sbeiy websites 
addressed some news issues without identifying the 
name of the persons interviewed while arguing that 
they wanted to protect their identities particularly in 
relation to sensitive issues. This problem aggravates the 
lack of transparency on the part of the government to 
allow freedom to publish. Therefore, media pluralism 
cannot be solved in Kurdistan without taking sufficient 
measures to promote democracy and political tolerance. 
Alongside this, the syndicates of journalists and other 
civil society organizations should take into consideration 
professional ethics for journalists through regulation and 
training. Another point is the importance of solving the 
transparency issue through developing the media offices 
of the public sector and expanding their powers in order to 
enable them to give press conferences on a regular basis 
and in an orderly way. 

This research suggests some points as a solution and 
challenges to the media in Kurdistan through two legal 
regulations. The first would be the establishing of a public 
service media in order to strike a balance between the 
opposition and ruling parties and to offer coverage of the 
political issues without the influence of political parties on 
their output. 

The second regulation would be difficult to achieve 
quickly because it is related to the level of corruption in 
the government and ruling parties that have monopolized 
the biggest companies in order to provide funds to the 
independent media for advertising. Al-Zaidi and Sadiq 
(2012) argue that the independent media have played 
a major role in improving the political process through 
developing the opposition parties and expanding people’s 
critical thinking about democratization in Kurdistan. 
In addition, group pressure has become embedded in 
the independent media, while the majority of liberal 
members of the political parties publish their views 
in the independent media. Consequently, the actions 
taken to support the opposition media in Kurdistan 
will eventually have a positive effect on the political 
process and democratization because independent and 
opposition media tend to criticize government’s policies 
and investigate corruption. The main independent media 
such as Awena and Hawlati have strived for objectivity, 
despite the lack of funds and the lack of transparency in 
the government.

REFERENCES
Abdull-Rahman, K. (2012). Istixhdam almwsrat alswarea fy al 

tagtea al ikhbarea lelfadayat alkurdida wa tatherwha fy bna 
alqaim bilitsal lelmadmwn (MA media study). University of 
Jenan in Lebanon.

AL-Zaidi, R., & Sadiq, Y. (Eds.).  (2012). Almwarada 
alseaseya fy eqlim Kurdistan- Al Iraq: Nasha wa 
almwtaqbal. Doha, Arabic Center For Research and 
Political Studies.



Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

The Perception of Media Professionals About Freedom of Information 
Access and the Coverage of Political Issues in Iraqi Kurdistan 

16

Bali, A. O., & Cere, C. (2018). Reporting the crisis in 
Iraq: Media coverage of the humanitarian aid effort in 
Kurdistan. Journal of South Asian and Middle Eastern 
Studies, 41(2).

Bali, A. O. (2016a). Political development in Kurdistan. Inter. J. 
Polit. Sci. Develop, 4(6), 208-215.

Bali, A. O. (2016b). Political communication and the media in 
Kurdistan (PhD thesis). Sheffield Hallam University (United 
Kingdom).

Bali, A. O., & Abdullah, K. H. (2017). The consequence 
of an economic boom on the perception of democracy, 
government performance and public service: Iraqi Kurdistan 
as a case study. International Journal of Contemporary Iraqi 
Studies, 11(3), 221-234.

Bali, A. O., Karim, M. S., & Rached, K. (2018). Public 
diplomacy effort across facebook: A comparative analysis of 
the US consulate in Erbil and the Kurdistan Representation 
in Washington. SAGE Open, 8(1), 2158244018758835.

Eko, L. (2004). Hear all evil, see all evil, rail against all evil: 
Le messager and the journalism of resistance in Cameroon. 
The Leadership Challenge in Africa: Cameroon Under 
Paulbiya, 123.

Gorran Movement. (2009). Gorran lakwewa bo kwe. Sulamani, 
Gorran Movement, Zargata Printing.

Gray, G. (2010). Cinema: A visual anthropology. New York: 
Berg.

Hussain, K. (2015). Almutama almusayas fe kurdistan youajihw 
nedama sultanean. Markaz Karenge Lel Sharq Alawsat, 
18. Retrieved October 14 from http://carnegie-mec.org/
publications/?fa=61024 

KNN Website. (2013). [online]. Retrieved 10 October 10 from 
http://knnc.net/mobile/About.aspx

Krmanj, S. (2015). Nechervan barzani badamazrawaykrd 
yan bnkolkrdne damazrawakan. Awena, 14. Retrieved 
1 4  O c t o b e r  1 4  f r o m  h t t p : / / w w w. a w e n e . c o m /
opinion/2015/08/14/43888

Mageed, H. (2011). Roly media la chalakrdny bashdary seyase 
la Kurdistan (PhD, thesis). University of Sulaimani.

Muhedeen, J. (2012). Alsahafa alektronea alkurdea ashakalwha 
wa asaleb ixhrajwha, mawq xandan nmwdajan (MA media 
study). University of Sulaimani.

Salih, H. (2010). Alsahafa alektronea al kurdia, maqe sbaeiy 
nmwdajan (MA Media study). University of Sulaimani.

Salih, M. (2015, October 12). Eadat tashkeel al iqtisadi w 
altabaqa alwsta 2003-2014. Alalam, 6.

S leman,  K.  (2013) .  Mafe  badas  henany  zanyare  bo 
Roznamanwsan (MA media study). University of Sulaimani.

Warty, A. (2008). Pwxtayak darbaray ragayandne ragayandne 
eslame. Sulaymaniyah, Mxanay Chapw Blawkrdnaway 
Chwarchra.

Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods 
(p.5). Sage Publication.


