CSCanada

Cross-Cultural Communication
Vol. 8, No. 3, 2012, pp. 8-16
DOI:10.3968/j.ccc.1923670020120803.2830

ISSN 1712-8358[Print]
ISSN 1923-6700[Online]
www.cscanada.net
www.cscanada.org

The Role Played by Italy in Media History: Its Historical Problems and Its
Recents Innovations in Journalism and Television World

al,*

Miige Demir!

@ Faculty of Communication, Department of Television Reporting and
Programming, Beykent University, Turkey.
"Corresponding author.

Received 21 January 2012; accepted 14 June 2012

Abstact

Italy has had a great importance in terms of media in
journalism from the middle ages to the present. You can
see in this article that, the news letters which were used
to inform people about the wars, kings, the important
events in Rome Empires. These letters were hanging the
city’s walls of the Empire's in those days. In 21st century,
1t has established another empire in Italy which is called
“Berlusconi’s Media Empire!”. I will explain that all the
media history of Italy from the Middle Age to the 21st
century.

Key words: Italian media history; Journalism;
Television

Miige Demir (2012). The Role Played by Italy in Media
History: Its Historical Problems and Its Recents Innovations in
Journalism and Television World. Cross-Cultural Communication,
8(3), 8-16. Available from URL http://www.cscanada.net/
index.php/ccc/article/view/j.ccc.1923670020120803.2830
DOT: http://dx.doi.org/10.3968/j.ccc.1923670020120803.2830

INTRODUCTION

Excellent reporters and well-known newspapers maintain
that Italian journalism has been a model to emulate. Yet,
in order to understand the importance of Italy in media
history we must take some steps back. According to
Alexander Andrews (Andrews, 1859, p. 56), “Ancient
Rome is the birthplace of the newspaper, because Rome
was the first place to have public newspaper: under Julius
Caesar and his successors, a daily record of political news
and acts was recorded at Rome and distributed to the

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

Roman colonies” (Berry, 2008, p. 20). It is a matter of fact
that in the 1st century before Christ, Julius Caesar ordered
these handwritten news bulletins to be posted each day
in the Forum, a large public space carved on metal or
stone. The “Acta Diurna” to some extent filled the place
of the modern newspaper and of the government gazette,
introducing the expression “publicare et propagare”,
which means “make public and propagate”. This
expression was set in the end of the texts and proclaimed
a release to both Roman citizens and non-citizens. After
the empire collapsed, news dissemination depended on
traveler’s tales, songs, ballads, letters, and governmental
dispatches.

A gradual innovation begun only in the 15th century
when Filippo Castaldi, doctor and man of letters,
received some chinese mobile characters as a dowry
from his future wife, Caterina da Pola, Marco Polo’s
niece. As ‘Serenissima Repubblica di Venezia’ citizen,
Castaldi begun this tradition firstly with glass characters
then with wood pads used in a printing press in 1426,
twenty-two years before Gutenberg’s metal characters.
Towards the middle of the 15th century, Venice produced
almost the half of the printed books in Italy, becoming
the most important european centre about printing art.
In the same city, during the first years of 1500, Aldo
Manuzio published his “enchiridia” (pocket books). These
“enchiridia” were classic latin books without notes or
comments, manufactured with the new character created
by Francesco Griffo, italic type. The success of Venice has
to be looked in its prime location, making the city a central
point of trade between Europe and Middle East. Next to
Latin and Vernacular books, also Hebrew and Armenian
texts were printed in that period. In 1538, Alessandro
Paganini (Nuovo, 1990) published the Kuran in Arabic but
unfortunately all the copies were destroyed by the Vatican
State. Another key factor that promoted the development
of print in Venice is the initiative of some patrician
families. Giuseppe Pomba’s Company is the first one that,



between 1828 and 1832, tried to direct its attention to the
emerging mass market. The society printed the so-called
‘Biblioteca Popolare’ (Folk Library), offering classic
traditional works of Italian, Greek and Latin literature,
reaching in very few months the record number of 10.000
copies. It must be said that Pomba was forced to work
in a strongly outdated context, where the editorial italian
market was extremely conditionated by censorships and
privileges. As well as printing machines, another device
has to be well remembered: the telegraph. Its use has been
of primary importance for the Italian Unification. In fact,
one of the first orders given to the followers of Garibaldi
during the war was to take possession of the postal and
telegraphic office at first. After 1861, Italy had a strong
increase in books production and we see the appearance of
newspapers like “La Nazione” (1859); “Il Secolo” (1866);
“Il Corriere della Sera” (1876), to mention the most
significant ones. By the early 18th century, politicians had
begun to realize the enormous potential of newspapers in
shaping public opinion. Consequently the journalism of
the period was largely political in nature. We must keep
in mind that in 19th century the level of illiteracy reached
almost 80% of the population (As Gian Luigi Beccaria
[Italian historian] wrote “the illiteracy level in 1861
was about 80%. The remaining 20% included also those
people that were only able to write their names instead of
signing with a cross), hence reading the news was mostly
considered a Sunday luxury involving upper classes only.
This situation started to change in the years from 1901
to 1914. Giolitti was the Prime Minister at the time and
during that season journalism began to side with one
party or another, for example in favour of war in Libia
or against it. A periodical like the one created by Marxist
Antonio Gramsci, “L’Ordine Nuovo”, attempted, in 1919,
to introduce to readers the concept of new Socialism,
and of Humanitarian Socialism. Its aim was to open the
eyes of the readers to the growing social problems that
Italy was facing in that period. However Fascism, whose
leader was Benito Mussolini, was at the gate. Towards
journalism, Duce (The world Duce means “leader” or
“guide” in Latin. This word was used to refer to Benito
Mussolini during the twenty years of Fascism in Italy)’s
party moved gradually; but actually the major opponent
newspapers were abolished. Ironically, at the same time
the government set up the trade union and the journalist
roll in order to spread around the common consent. As the
dictator once said “Italian journalism is free just because
its aim is to serve one Cause and one Regime” (Mussolini’s
discourse to journalists, Palazzo Chigi 10th of October,

Miige Demir (2012).
Cross-Cultural Communication, 8(3), 8-16

1928). In 1945 with the end of the war the level of
literacy had increased and the request of new sources
of news had intensified. A new era began, bringing with
it the rebirth of the press. Italian Constitution (1947)
underlined this aspect in article 21: “All have the right to
express freely their own thought by word, in writing and
by all other means of communication. The press cannot
be subjected to authorization or censorship [...]” (http://
en.wikisource.org/wiki/Constitution of Italy). Almost
ten years later, in 1954, RAI began its television service,
but it was largely controlled by the Christian Democratic
party. The channel tried not to offend the common moral
and the kind of information spread in the newscasts
was highly pro-government. Opposition parties were
essentially ignored. Parts of the early programming were
focused on educational content. Productions like “Non &
mai troppo tardi” (“It”’s never too late”) and “Un viaggio
al Po” (“A journey to Po”) were educational programs,
which showed people what life was like in other regions
of Italy. With the liberalization of telecommunications,
in the 1970s, news freed from any political and
ideological prejudices were provided, contributing to the
growth of the Mediterranean country. However, while
television was spreading its wings, newspapers were
severely influenced by the power owned by prominent
industrialists and financiers. It has been the case of “Il
Giorno”, owned by Eni’s Enrico Mattei; “Il sole 24-
ore”, acquired by Confindustria just to name a few. The
turning point about this issue arrived in 1984 when Fiat,
whose president was Gianni Agnelli, accessed indirect
control of Rizzoli/Corriere della Sera (RCS). The group
had already gained the control of Publikompass, the large
advertising agency in Italy. Going to the rescue of RCS
gave Agnelli’s company the charge of almost a quarter
of the national daily newspaper circulation. As Peter
Humphreys wrote “[...] the principal motivation for so
many of Italy’s leading industrialists, businessman and
financiers to become directly involved in the press, which
historically had not been a lucrative business at all, was
the political influence he brought them” (Humphreys,
1996, p. 90). But in order to get to the heart of this matter,
the disputal case history of Silvio Berlusconi has to
be illustrated. He is the main shareholder of Mediaset,
which owns several television channels, the country’s
largest magazine publisher, Mondadori; and the largest
advertising company, Publitalia. Publitalia controls 65
percent of the television advertising market. In addition,
one of the country’s major nationwide daily newspapers,
Il Giornale, is owned by Berlusconi’s brother.

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture



The Role Played by Italy in Media History:Its Historical Problems and Its Recents Innovations in

Journalism and Television World

Tabel 1
Ownership of Some Italy’s National Dailies in 1988

Title base Ownership Circulation Title base Ownership Circulation
La Repubblica (Rome) Mondadori 730,000 11 sole 24-ore (Milan) Confindustria 320,000
I1 Corriere della Sera (Milan) Rizzoli/Fiat 715,000 11 Giornale / Nuovo (Milan) Berlusconi 275,000
La Stampa (Turin) Fiat 560,000 L’Unita (Milan) PCI 300,000
Il Messaggero (Rome) Montedison 370,000 11 Giorno (Milan) ENI 290,000

1. BERLUSCONI’'S RISE AND MEDIA

CONTROL IN ITALY

Differently from other countries, like U.K, Italy has not
managed to mantain a high level of indipendence from
political actors on private mass medias. The leader of
PdL (Il Popolo della Liberta is a centre-right political
party. With the Democratic Party, it is one of the two
major parties of the current Italian political system. It was
launched by Silvio Berlusconi on 18 November 2007 and
officially founded in a party congress on 27-29 March
2009, when Forza Italia and Alleanza Nazionale were
merged together.) party founded Mediaset S.p.A (The
largest commercial broadcaster in the country with 3 main
national channels and 14 Digital terrestrial television
channels. The company is now controlled by his family
holding partnership Fininvest with an ownership of
38.6%.) in 1973. It was only in 1984, during Bettino
Craxi’s (Head of the Italian Socialist Party from 1976 to
1993 and the first socialist President of the Council of
Ministers of Italy from 1983 to 1987. He was officially
accused of corruption in Mani Pulite judicial inquiry, in
1993. Craxi was a very good friend of Silvio Berlusconi)
government, that Berlusconi’s stations were declared to be
legal (On 16 October 1984, judges in Turin, Pescara and
Rome, enforcing a law which previously restricted
nationwide broadcasting to RAI, had ordered private
networks to cease transmitting). The contest between
public and private television had begun. Canale 5, Italia
1 and Rete 4 were primarily focused on entertainment
programmes, talk shows, serials and reality shows. It can
be said that RAI addressed citizens, whereas Mediaset
tried to talk to consumers. Mediaset TV lost its “apolitical”
nature in 1994 when its owner, Silvio Berlusconi, decided
to run in the general elections. In 2001 the rivalry gained
a new length when Berlusconi became Prime Minister
for the second time. A meaningful episode took place in
Rail, five days before the elections, the 8th of May, 2001.
During a show called “Porta a Porta” Berlusconi held up a
piece of paper containing five promises, typed out on lined
paper, like lawyers use. It was headed “Contract With the
Italians”, and continued “between Silvio Berlusconi, born
Milan, 29 September 1936 and the citizens of Italy.” The
document ended with these lines “If after five years, 4

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

10

out of 5 promises have not been kept, Silvio Berlusconi
hereby undertakes not to contest successive elections”
(Shin & Agnew, 1999, p. 146). This has been an example,
in Italian television history, of public television used for
political and personal purposes. The entrepreneur won
the elections but the promises, during the 5 years of his
government, had not been kept. In 2006, nonetheless, he
run for president. But in order to understand as best as
one can the Premier’s influence towards media and if one
wants to get to the bottom of the matter, it is not possible
to ignore the so-called “the Bulgarian Ukase” or “Editto
Bulgaro”. During a press-conference held in Bulgary
in 2002, Berlusconi said: “The use that Biagi, Santoro
and Luttazzi (Michele Santoro is an Italian journalist.
His program “Sciuscia” in 2001 was full of reportages
talking about political and social issues. Daniele Luttazzi
is a comedian actor. In his program “Satyricon” he gave
space to Marco Travaglio ‘Italian investigative journalist
and writer’, wondering where Berlusconi could have
take the money to begin his carreer.) have made of public
television, paid with everyone’s money, is criminal. I
believe that it is a precise duty of the new management
[of RAI] to prevent this from happening again.” After this
statement, the three journalists were banned from Italian
television. The official reason Rai gave at the time was
that they were no longer competitive. In one of his last
programmes, Enzo Biagi addressed directly to the Prime
Minister : “What crime am I supposed to have committed?
Rape, murder, hold-up, theft, incitement to crime, forgery,
defamation? ... I remain convinced that there is still room
for press freedom in our republic ... Mr. Prime Minister,
it’s not up to you to fire me.” This issue also worried
the President of the Italian Republic Carlo Azeglio
Ciampi who, during a message to the two chambers of
parliament, on 23 July 2002, said: “the goal of the new
legislature should be to better guarantee the fundamental
rights of the opposition and minorities by means of press
pluralism and impartiality. ... without press pluralism and
impartiality, there is no democracy”(http://it.wikisource.
org/wiki/Italia_ 23 luglio 2002, Messaggio alle
Camere_del Presidente della Repubblica Carlo_
Azeglio Ciampi). One year later, the so-called “Gasparri
Law” (Law 3 May 2004, no. 112: “Regulations and
principles governing the set-up of the broadcasting system



and the RAI-Radiotelevisione italiana S.p.a., authorizing
the government to issue a consolidated broadcasting act”
(http://www.comunicazioni.it/en/index.php?IdNews=18),
officially aimed at preparing the changeover to digital
terrestrial television, was actually trying to allow cross-
media ownership, reform of anti-trust limits and set the
composition of the committee of governors of public
Rai television. The edict obviuosly served the interests
of Mediaset Group. On 13th December 2003 President
Ciampi refused to sign the broadcast media reform
bill, sending a message to both chambers in which he
pointed out the fact that it would lead to “the creation
of dominant positions” and “in terms of pluralism of
news did not appear to conform to the jurisprudence of
the Consitutional Court”. The President in particular
condemned that Retequattro (Silvio Berlusconi’s third
channel) would avoid transfer to satellite before 31
December 2003 as demanded by the Constitutional Court.

Eventually, the Senate adopted the Gasparri Law on 29
April 2004. A fake solution about this subject came with
Frattini (Franco Frattini (born 14 March 1957 in Rome)
is an Italian politician, he has been a member of Silvio
Berlusconi's government since 2001, and Foreign
minister of Italy since 14 November 2002.) Law,
submitted by the Government to resolve, among other
issues, the media owner/Prime Minister incompatibility.
It passed in July 2004 to deal with all conflicts between
public duty and private interests of public officials but the
chosen legal formula did not fully distance the Premier
from his media holdings because does not contain
sufficient “preventive” measures for resolving a potential
conflict of interest.

The last relevant case is the decree known as
“Milleproroghe”. Its aim was to eliminate the prohibition,
towards companies holders of national television
networks, to gain the control of newspapers. This decree
has been put forward during the fourth Berlusconi’s
government and it has been declared inopportune by
Antitrust (http://www.agcm.it/en/) with this press release
published in Rome the Olst of March, 2011: “It is
inappropriate to endow the President of the Council with
the power to decide whether to extend the ban on TV-
newspaper cross-ownership beyond 31st March 2011,
as proposed in the 'milleproroghe' decree.”(http://www.
agem.it/en/newsroom/press-releases/1936-report-on-ban-
extension-on-tv-newspaper-cross-ownership.html).

2. FREEDOM OF THE PRESS

It is unarguable that ‘the media in a democratic system
must be credible and reliable lest they lose their influence
and authority. [...] it is usually acknowledged that
democracy almost never flourishes without an effective,
indipendent media (Dennis, 1995).” In 2002 Freimut Duve,
who is a German politician, human rights activist, writer

11

Miige Demir (2012).
Cross-Cultural Communication, 8(3), 8-16

and journalist, at that time, the OSCE Representative on
Freedom of the Media, pointed out that in Italy, a founding
member of the EU, “the present political leadership is
not following the constitutional tradition of Europe.
Especially the pluralism of the broadcasting media is in
jeopardy because of an ownership situation that allows the
executive to control both public and private broadcasting
media.” (http://www.osce.org/fom/54213). Enrico
Mentana, the news anchor man long seen as a guarantor
of Canale 5’s independence, said that he no longer felt “at
home in a group that seems like an electoral [campaign]
committee” (http://www.corriere.it/cronache/09
maggio 12/mentana mediaset vanity fair 9dcd7094-
3ee9-11de-914a-00144f02aabc.shtml), and he eventually
walked out in April 2008. On the other hand, Rete4’s news
program, ‘TG4’, whose editor-in-chief is Emilio Fede
who is an Italian anchorman, journalist and writer. He is,
at present, indicted for favouring prostitution of a minor
in the framework of the so-called Rubygate scandal,
involving Italian Prime Minister Silvio Berlusconi, dental
hygienist Nicole Minetti and Karima EI Mahrug Ruby
Rubacuori, has been strongly criticized for its political
bias in favour of PdL’s party.

During the same year, in June, the lower house of
Parliament approved a bill that would impose heavy
fines or jail terms on journalists who use transcripts
from interceptions without a judge’s permission. The
International Press Institute noted that the bill could
“limit journalists’ ability to provide the public with vital
information” because it would hamper their ability to do
investigative journalism, particularly regarding political
corruption and organised crime; terrorism and paedophilia.

Reporters would face up to three years in prison
and editors could be fined up to €465,000 for making
reference to preliminary police investigations, reporting
on official investigation documents before hearings have
begun, and publishing police interceptions. The European
Federation of Journalists also criticized the draft law,
stating, “Journalists are not supposed to hide information,
whether the source is public or private, and their sources
should be protected. Berlusconi’s draft law is contrary
to international conventions and to the case-law of the
European Court of Human Rights.” (http://europe.ifj.org/
en/articles/efj-calls-on-senate-to-oppose-draft-law-on-
wiretapping-in-italy).

Organizations such as Freedom House (http:/www.
freedomhouse.org/template.cfm?page=1) deals with
similar issues. They support the expansion of freedom
in the world, making public every year their own report
Freedom of the Press. Through an index that estimates the
degree of print, broadcast, and internet freedom in every
country in the world, Italy has been considered a partly-
free country for press freedom in the years 2003, 2004,
2005, 2008, 2009 and 2010.

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture



The Role Played by Italy in Media History:Its Historical Problems and Its Recents Innovations in

Journalism and Television World

Map of Press Freedom 2004

Map Legend M Partly Free Not Free
71 Benin 30 Free
Botswana 30 Free
Solomon Islands 30 Free
74 Italy 33 Partly Free
75 Namibia 34 Partly Free
Peru 34 Partly Free
Philippines 34 Partly Free
Figure 1

Map and Chart of Press Freedom 2004

Map of Press Freedom 2011

Map Legend

Free
Hungary Free
Samoa 30 Free
Tonga 31 Partly Free
Hong Kong 32 Partly Free
South Korea 32 Partly Free
Benin 33 Partly Free
Serbia 33 Partly Free
South Africa 33 Partly Free
Ttaly 34 Partly Free

Figure 2
Map and Chart of Press Freedom 2011

In 2004 report (referred to the previuos year), it was
classified in 74th position out of 193 states analized,
below Botswana and Solomon Islands. Seven years later
the Mediterranian country reached number 75 below
South Africa and Serbia. Freedom House noted that Italy
constitutes “a regional outlier” and particularly quoted the
“increased government attempts to interfere with editorial
policy at state-run broadcast outlets, particularly regarding
coverage of scandals surrounding prime minister Silvio
Berlusconi.” (http://freedomhouse.org/images/File/
fop/2011/FOTP20110verviewEssay.pdf).

Press Release 2 May 2011 (p. 12) Furthermore, as
promulgated by “Reporters without Borders” (http://
arabia.reporters-sans-frontieres.org/rubrique.php3?id_
rubrique=20) some journalists investigating mafia and
other gangs activities, do it at risk of their lives.

To clarify what proportions the phenomenon takes,

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

the association known as ‘Ossigeno’ (http://www.
ossigenoinformazione.it/) has reported that at the
moment in Italy there are at least 12 journalists under
protection (like Roberto Saviano, Lirio Abbate, Rosaria
Capacchione ); 78 cases of reprisals; 23 out of these 78
threats involve a whole editorial staff, including in the list
400 reporters. This happens particularly in the south of Italy.
The kind of retaliations involve acts like torching of cars
and doors homes, threatening letters and intimidation of
their families, all in the guise of “advice” given to those who
persist in exposing what has gone wrong in Italian society.

Figure 3 )
Journalists Under Threat in 2010

(http://www.ossigenoinformazione.it/wp-content/2011/07/1 .cartina.
pdf For futher information about how many journalists have been under
threat in 2011 : http://www.ossigenoinformazione.it/wp-content/2011/11/
tabella_ossigeno 14112011.pdf)

Thus, it is obvious that the informative system comes out extremely
damaged. Just an unorthodox way to relate to journalism can bring some
fresh air in a working contest often stuck in the past.

3. ANEW ERA

On March 26, 2010, a new era begun with a one-night
show called “Rai per una notte” by Michele Santoro. This
program was transmitted on web streaming and some
digital and analogic stations receiving massive mediatic
attention. The program hosted numerous journalists and
comedians who argued that their work was obstacled
(censored) by the Prime Minister. The production was
able to go on air thanks to 50.000 people that gave a
contribution of 2,50 € each. The other one-time television
event , “Signori, entra il lavoro. Tutti in piedi” was
broadcasted in June, 17 2011 in order to celebrate FIOM’s
(Italian Metalworkers' Federation) 110 years. The theme
of the program -work- underlined the situation that many
citizens are living in this age: economic and subsequently
personal instability. But it has been only with the program
“Servizio pubblico” (Public Service), marked as a
“revolution” in the understanding of the Italian television
service, that the experiment of Santoro brought innovation




in an influence-free TV. Furthermore, it has been the
first program in Italy which exploits all the potentialities
of Internet and Social Networks. Aired November 3
on various local TV stations, on the web and on some
channels from Sky, it is the ‘son’ of previous projects
such as ‘Rai per una notte’ and ‘Tutti in piedi’. Santoro’s
monologue, during the first few minutes of the show, starts
with this sentence “We must make the revolution. This
is our little revolution, civil, democratic, peaceful”.
Looking towards newspapers, it is impossible not to
mention ‘Il Fatto Quotidiano’. The journal is the first
independent printed paper in Italy not receiving public
fundings. It was founded on 23 September 2009 and has
been edited by Antonio Padellaro since then. About this
new adventure the patron said “We have tried to create
something that did not exist in Italy before, and we have
shown that this can be done. We have shown that one can
produce information without depending on political or

10% 20% 30% 40%

Finland

+ ¥ 3 ¥

France

Miige Demir (2012).
Cross-Cultural Communication, 8(3), 8-16

economic forces. A newspaper that has a property and not
an owner. A newspaper that should never ask for anyone’s
permission”.

Italy, the Belpaese, spends about 180 millions of
Euro at year (http://www.ilfattoquotidiano.it/2010/11/14/
miracoli-di-carta/76811) to finance the press. The amount
of public support every 1000 readers in Italy is 8.79 Euro.
In other European countries the data are the following:
France 8.15; Usa 4.02; Uk 2.43; Germany 1.8; Finland
0.64. United States, for example, spend only 16% for
inhabitant but they have, compared to Italy, 94% readers
more for 1000 inhabitants. That is why the experiment
carried out by Padellaro marks a turning point in the
Italian print journalism. This brand-new way of reporting
the news, assisted by other forms like the ones mentioned
before, can make the difference in a country -- Italy,
where the information field is in a very delicate balance.

S50% 80% 90%

Germany
Italy
United Kingdom

United States

B Public service media

Figure 4 .
Composition of Public Support

® Indirect press support

® Direct press support

Other forms of support

(http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/Publications/Working_Papers/Public_support for Media.pdf)

CONCLUSIONS

If we want to analyse the role of Italy in Media History,
first we must highlight some of the few points already
mentioned. To begin with, a low level of readership
through history (http://www.audipress.it/) has brought
the Mediterrian country to be characterized by numerous
ups and downs in newspaper market. Often linked to the
family that owns the paper, some regional newspapers are

13

nationally distributed but they tend to convey a regional
bias. Notwithstanding, the patterns that have characterised
most Italian journalism have been ‘a heavy focus of the
media on political life, and the relatively elitist nature of
journalism, not adressed to a broad mass public.’(Halli,
& Mancini, 2006, p. 102). Secondly, public and private
television cover the news in very different ways, as shown
in the figures below.

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture



The Role Played by Italy in Media History:Its Historical Problems and Its Recents Innovations in
Journalism and Television World

100%

Base’ 20830 cases

B N e
Figure 5

Type of News by News Programme (Period: September — December 2010)

(http://issuu.com/mediapolicy/docs/osservatorio-marcegaglia-report-16-september-2011)

Figure 6 o o
News Programme Editorial Positioning
(http://issuu.com/mediapolicy/docs/osservatorio-marcegaglia-report-16-september-2011)

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture 14



Just three news programmes (Tg3; La7; Tg2) focus
their attention on hard news, referring to up-to-the-
minute news and events that are reported immediately
like politics, war, economics and crime. As we can
see from the tables, there is a television channel
detached from the duopoly Rai-Mediaset. This channel
is called La7, owned by Telecom Italia Media and
launched in 2001. Ten years later (2011) the channel
began doubling its rates, also thanks to current News
Director Enrico Mentana and his program TG La7.
Last but not least, Internet has been a source of uncensored
information for many people who want to go to the
bottom of some crucial issues. About 51.7% of the Italian
population used Internet on 2010. Web and social-network
services are becoming an interesting arena for alternative
information. The most visited web sites are newspapers’
web versions with Repubblica.it and Corriere.it on the
top. Additionally, some blogs — like “Il Blog di Beppe
Grillo” (http://www.beppegrillo.it/), run by former TV
entertainer Beppe Grillo — are enormously successful, it is
in fact one of the 10 most read blogs in the world. In the
last years, Grillo has campaigned for removing members
of the Italian Parliament who have criminal convictions
and has organized two big mass protests. We must keep in
mind that one of the limiting factors for freedom of press
in Italy is the difficulty of becoming a member of the
journalistic profession. To be hired in a news organization,
a journalist has to be a member of the Italian Society of
Journalists. That is why in the last decade Internet has
become an open-window for those Italian citizens who
want to play an active role in the development of civic
responsibilities, political awareness and critical skills in
their society. But while Internet still remains an occasional
and secondary source of information, TV keeps on
influencing the public opinion. All the aspects explicated
in this essay have made Italy an unconventional country if
we talk about its role in Media History.

Even if its background and some constraining
events in modern era have prevented its rising in the
Olympus of journalistic world, Italy remains a firm
point particularly about investigative journalism. With
Berlusconi’s resignation things for press and television
industry are of course not going to evolve within the
foreseeable future. As mentioned before, one must keep
in mind that Italy is still dealing with threats against some
reporters firstly and with varied mass-media restrictions
secondly. Even though freedom of expression is protected
by the Constitutional Law, this kind of changes could take
years to happen.

REFERENCES

Books
Andrews, A. (1859). The History of British Journalism (Vol. 2).
UK: Richard Bentley.

Miige Demir (2012).
Cross-Cultural Communication, 8(3), 8-16

Briggs, A., & Burke, P. (2009). A Social History of the Media.
UK: Policy Press.

David, B. (2008). Journalism, Ethics and Society. England: Ash-
gate Publishing Limited.

Dohnanyi, J., & Maller, C. (2003). The Impact of Media Con-
centration on Professional Journalism. Venice: OSCE (Or-
ganization for Security and Co-operation in Europe).

Hibberd, M. (2087). The Media in Italy: Press, Cinema and
Broadcasting from Unification to

Humpreys, P. J. (1996). Mass Media and Media Policy in West-
ern Europe. UK: Manchester University Press.

Mancini, P., & Hallin, D. (2004). Comparing Media Systems:
Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge
University Press Digital. Italy: Open University Press.

Shin, M. E., & Agnew, J. A. (2008). Berlusconi’s Italy: Mapping
Contemporary ltalian Politics. Philadelphia, PA: Temple
University Press.

Trionfi, B., & Mills, A. (2010). Press Freedom in Italy: Between
Political Influence and Conflicts of Interest. Venice: Interna-
tional Press Institute.

Articles

Blatmann, S. (2003). A Media Conflict of Interest: Anomaly in
Ttaly. Reporters Sans Frontiers, 1(1), 13-17.

Chris, H. (2010). The Italian Media Between Market and
Politics. In Andrea Mammone, & Giuseppe A. Veltri (Eds.),
Italy Today: The Sick Man of Europe. London: Routledge.

Cocuzza, C. (1999). Antitrust Law and Pay-TV: The Italian
Case. Fordham International Law Journal, 23(6), 59.

Mooney, P. (2004). Monopolisation of the Electronic Media
and Possible Abuse of Power in Italy. Council of Europe
Committee on Culture, Science and Education. Retrieved
from http://assembly.coe.int/main.asp?Link=/documents/
workingdocs/doc04/edoc10195.htm

Ornebring, H. (2009). Comparative European Journalism: The
State of Current Research, Reuters Institute for the Study of
Journalism, 1-18. Retrieved from http://reutersinstitute.po-
litics.ox.ac.uk/fileadmin/documents/European_Journalism
research_review.pdf

Web sites

Berluland: Silvio Berlusconi’s Rise and Media Control in
Italy. (2010). http://www.irenebrination.typepad.com/
irenebrination_notes_on_a/2010/06/berluland-media-
control-in-italy-.html

Cywiak, E., & Occhino, C. (2008). Italy. Association of Media
Journalists. http://www.aej-uk.org/survey.htm.

EFJ Calls on Senate to Oppose Draft Law on Wiretapping in
Italy. (2009). European Federation of Journalists. http://
europe.ifj.org/assets/docs/070/159/37tb346-6082c9f.pdf

Giomi, E. (2005). Media Landscape: Italy. http://www.ejc.net/
media_landscape/article/italy/

Haraszti, M. (2005). Visit to Italy: The Gasparri Law
Observations and Recommendations, Organization for
Security and Co-operation in Europe The Representative on
Freedom of the Media. http://www.osce.org/fom/46497

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture



The Role Played by Italy in Media History:Its Historical Problems and Its Recents Innovations in

Journalism and Television World

Mangcini, P. (2011). Bunu genel olarak +1’lediniz. Geri al

Instrumentalization in Italian Journalism. http://www.
mediapolicy.org/mancini-italy-television

---- (2009). The Man Who Screwed an Entire Country. http://
www.economist.com/node/18805327

Other Materials

BBC monitoring from BBC News. The press in Italy.

Briziarelli, M., & Mancini, P. (2005) ‘The case of Italy’ Adequa-
te Information Management in Europe. (Project: Adequate
Information Management in Europe)

European Journalism Centre — Journalists Working for
Journalists. Italy’s Media Landscapes and News.

Freedom House’s Reports About Freedom of the Press

‘La televisione in Europa: Regolamentazione, Politiche e
Indipendenza — Italia (European Television: Regulations,

Copyright © Canadian Academy of Oriental and Occidental Culture

16

Policies and Indipendence) EU Monitoring and Advocacy
Program (EUMAP) Open Society Institute, http://
www.soros.org/initiatives/media/articles_publications/
publications/television_20090313/italy 20080229.pdf

OSCE Annual Reports on Freedom of Expression in The Media
in Europe.

Ossigeno: Osservatorio della FNSI e dell. Ordine dei Giornalisti
sui cronisti minacciati e le notizie oscurate con la violenza
(FSNI and Order of Journalists Observatory on Threatened
and Reporters News Overshadowed by Violence).

Osservatorio di Pavia. (2011). Mercegaglia Dossier: An Analysis
of News Coverage.

Reuters Institute for the Study of Journalism. University of
Oxford: Italy’s Media Landscapes Reports.



